'Wildgroei aan keurmerken schept verwarring'

Keurmerken maken de keuze voor een product vaak eerder ingewikkeld dan eenvoudiger. In anderhalf jaar tijd zijn er negentig duurzaamheidskeurmerken bijgekomen, terwijl lang niet alle producten met zo'n keurmerk ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Dat stelt stichting Milieu Centraal vrijdag.

Milieu Centraal onderscheidde 170 verschillende keurmerken op consumentenproducten. De grote hoeveelheid leidt tot verwarring bij consumenten doordat ze niet weten wat een logo op een product nu precies inhoudt, stelt de organisatie. Keurmerken kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op gezondheid in plaats van duurzaamheid, terwijl dat niet uit de naam of het logo is af te leiden.

Een aantal keurmerken is zelfs misleidend, zegt Milieu Centraal. "Op blikjes tonijn staan vaak plaatjes van een dolfijn met de tekst 'dolfijnvriendelijk gevangen'. De consument denkt wellicht dat hij een duurzame keuze maakt door zo'n blikje te verkiezen boven een blikje zonder logo. Er zijn zeker tien variaties op dit logo, waarvan er maar bij een sprake is van betrouwbare controle", schrijft de organisatie.

Andere keurmerken die verwarring stichten doen een claim die een product zogenaamd onderscheidend moet maken. Milieu Centraal noemt frases als 'niet getest op dieren' op cosmetica, of het 'chloorvrij gebleekte papier' als voorbeeld. "Dat is allang gemeengoed in Europa", aldus de organisatie, die een website heeft geopend waar een groot aantal keurmerken nader is beschreven.