AFM houdt ING 'zeer scherp' in de gaten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) voert gesprekken met ING over de plannen die de bank heeft om klantgegevens commercieel in te zetten. De toezichthouder houdt de proef van ING 'zeer scherp' in de gaten, zegt een woordvoerder vrijdag. De AFM wil dat de bank in debat gaat met de samenleving en 'open en eerlijk communiceert'.

De toezichthouder bekijkt de komende tijd of het gebruik van de gegevens van klanten in het belang van die klanten is. Waarnemend voorzitter van AFM Theodor Kockelkoren riep de hele bankensector daarom vrijdag op het gesprek met de maatschappij aan te gaan. "Het gebruik van klantgegevens kan immers het vertrouwen van de consument schaden", zegt hij.

De AFM vindt dat ING het voornemen beter niet direct had kunnen aankondigen. "Het ligt voor de hand deze plannen eerst uitvoerig met klanten te bespreken voordat dit soort initiatieven naar buiten gaan". De storm van kritiek bewijst de gevoeligheid, zegt een woordvoerder van AFM.

Maandag meldde ING in Het Financieele Dagblad dat het van plan is na een proefperiode informatie over betalingsgedrag van klanten te verkopen aan bedrijven. Met die informatie kunnen bedrijven veel gerichter advertenties aanbieden. De bedrijven krijgen niet direct inzage in de gegevens, de bank zegt als schakel tussen klant en bedrijf te willen fungeren.