Microsoft stelt deze maand DirectX 12 voor

Microsoft gaat op 20 maart DirectX 12 aan het publiek voorstellen tijdens een gesponsorde sessie op de GDC 2014. Er is daarnaast een aparte sessie die ingaat op de toekomst van Direct3D.

De details van DirectX 12 worden gepresenteerd door Anuj Gosalia, manager van de grafische ontwikkelafdeling van Microsoft. De sessie wordt gesponsord door Intel, Nvidia, AMD Radeon en Qualcomm SnapDragon en heeft de titel 'DirectX: Evolving Microsoft's Graphics Platform'.

De beschrijving van de sessie is als volgt: "Al bijna 20 jaar is DirectX is het platform dat gebruikt wordt door game-ontwikkelaars om de snelste, meest visueel indrukwekkende games op de planeet te creëren. Echter, u hebt ons gevraagd om meer te doen. U vroeg ons om u nog meer kracht te geven en dit op een ongekend breed assortiment van hardware. U vroeg ons ook om betere tools, zodat je elke laatste druppel prestatie kan halen uit uw pc, tablet, telefoon en console. Kom kennismaken met onze plannen om dit te leveren."

DirectX is een bundel van zogenaamde API's, in dit geval een algemene manier om allerlei computerhardware aan te sturen. DirectX is er voor Windows, Xbox en andere Microsoft-platforms. Het wordt met name gebruikt bij multimedia, zoals games. De laatste grote update aan DirectX was in 2009.

DirectX 12