Klant koopt meer B-merken

A-merken leggen het in de supermarkt steeds vaker af tegen huismerken. Dat komt mede doordat consumenten meer op de kleintjes letten vanwege de crisis. Het probleem is echter ook dat huismerken steeds minder in kwaliteit verschillen van A-merken. Dat is de conclusie van onderzoekers van de TiasNimbas Business School en onderzoeksbureau Gfk.

Volgens de onderzoekers kiezen consumenten steeds vaker alleen nog voor A-merken, zoals die van Unilever, als die voor een koopje te krijgen zijn. "A-merken zijn vrijwel voortdurend in de aanbieding", stellen de onderzoekers. "Consumenten anticiperen hierop." Klanten die toch al voor A-merken kiezen worden door de aanbiedingen 'gesubsidieerd'. Andere klanten worden juist gestimuleerd om vooral elke week voor een ander merk te kiezen. Dat zorgt voor 'een afnemende merken- en winkeltrouw'.

De onderzoekers raden de fabrikanten van A-merken aan minder geld te stoppen in aanbiedingen. Wat daarmee wordt bespaard zou in innovatie en marketing moeten worden gestoken. "Alleen op deze manier kunnen de A-merkleveranciers hun marktpositie versterken."