Ongevraagde vervolgzendingen steeds groter probleem

Ongevraagde vervolgzendingen van producten als scheermesjes, puzzelboekjes of vitaminepillen vormen een steeds groter probleem. Consumenten blijken regelmatig in te stemmen met een eenmalige gratis proefzending. Maar na ontvangst volgen dure vervolgzendingen of komen mensen vast te zitten aan een abonnement waar ze moeilijk vanaf komen.

Dat meldt het consumentenloket Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt in het donderdag verschenen jaarbericht. Vorig jaar ontving Consuwijzer twee keer zo veel meldingen over het probleem als in 2012. Het aantal steeg in een jaar tijd van tweehonderd naar vierhonderd.

Uit de meldingen blijkt dat consumenten vaak betalen voor de vervolgzendingen. Terwijl ze dat niet hoeven te doen als ze niet uitdrukkelijk hebben ingestemd met de zending. "Ze betalen onder druk van agressieve incassobureaus omdat ze denken dat ze zelf iets fout hebben gedaan", zo schrijft Consuwijzer.

Ook wordt geregeld zonder machtiging geld van de rekening afgeschreven. Consuwijzer adviseert mensen daarom om regelmatig hun bankafschrijvingen te controleren en als sprake is van onterechte incasso direct actie te ondernemen. Ook noemt het consumentenloket het 'verstandig' om het bedrijf en het incassobureau een brief te sturen en de overeenkomst te ontkennen.

Dit jaar worden nieuwe Europese regels van kracht die meer bescherming bieden. Dan krijgen consumenten niet alleen bij telefonische en online aankopen, maar ook bij verkoop op straat een bedenktijd.