Consumentenvertrouwen neemt opnieuw toe

Consumenten zijn in januari opnieuw iets minder somber geworden dan een maand eerder. De donderdag gepubliceerde index voor het consumentenvertrouwen van het Centraal Bureau voor de Statistiek stijgt met vijf punten en komt deze maand uit op -12. Ook de koopbereidheid verbetert. Het consumentenvertrouwen stijgt sinds de zomer.

Hoewel het consumentenvertrouwen daarmee al ruim een halfjaar groeit, is het aantal pessimisten nog altijd groter dan het aantal optimisten. Toch is het aantal pessimisten flink teruggelopen in vergelijking met februari vorig jaar, toen de index een dieptepunt van -44 bereikte. In november verbeterde het consumentenvertrouwen in het snelste tempo van de afgelopen maanden, met een stijging van negen punten.

Consumenten zijn minder negatief gestemd over het algemene economische klimaat. De deelindicator stijgt met acht punten tot -6. Dat is de hoogste stand in bijna drie jaar. Nederlanders zijn zowel positiever over de economie in de afgelopen maanden als over de economie in het jaar dat komen gaat.

Anders dan vorige maand neemt ook de koopbereidheid in januari toe, met vier punten naar -15. De Nederlandse huishoudens zijn vooral minder negatief gestemd over hun portemonnee in de afgelopen twaalf maanden. Over de ontwikkeling van hun financiële situatie in de maanden die komen gaan zijn zij echter nog net zo somber als in december. Ook vonden consumenten het een even ongunstige tijd voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines, auto's en televisies.