Succesverhaal Twitter wordt tv-serie

De oprichting en de prille jaren van Twitter worden bewerkt tot een tv-serie. Dat laat de tv-tak van productiemaatschappij Lionsgate, ook bekend van de Hunger Games-films, weten. De serie wordt gebaseerd op het boek Hatching Twitter: A True Story of Money, Power, Friendship, and Betrayal van Nick Bilton, die ook het script gaat schrijven.

Hatching Twitter, zoals de serie vooralsnog wordt genoemd, laat zien hoe het er achter de schermen aan toeging bij een klein maar baanbrekend bedrijf in Silicon Valley. "Ik kan geen boeiender verhaal bedenken om op dit moment een tv-serie over te maken", zegt Kevin Beggs, voorzitter van Lionsgate Television Group.

"Twitter heeft bijna elk aspect van ons dagelijks leven ingrijpend veranderd, van politiek tot zakendoen tot vriendschappen", gaat Beggs verder. "Nicks boek heeft alle elementen van een spannend drama met complexe personages, heftige machtsstrijd en verraden vriendschappen."

Een vergelijking met de Facebook-film The Social Network uit 2010 ligt op de loer. Daarin werd getoond hoe de Harvard-student Mark Zuckerberg een website ontwerpt die razend populair blijkt op de universiteit en leidt tot een internationaal netwerk dat vele miljoenen waard is. Ook is te zien hoe Zuckerberg wordt aangeklaagd door twee broers die beweren dat hij hun idee gestolen heeft en hoe hij zijn medeoprichter uit het bedrijf weet te werken.

"The Social Network was een perfecte film", zegt uitvoerend producent Alli Shearmur. "Bij deze serie kunnen we echter iets meer de tijd nemen om te laten zien wat voor persoonlijke offers door de medewerkers werden gebracht en hoe hun leven ingrijpend werd veranderd."

Wanneer de serie op tv moet verschijnen is nog onbekend, evenals wie de hoofdrollen gaan spelen.