Kamer eist snellere intercity's

De Tweede Kamer eist dat de intercity's die over het Nederlandse deel van de hogesnelheidslijn (hsl) gaan rijden, harder kunnen dan tweehonderd kilometer per uur. Een meerderheid schaarde zich dinsdag achter een motie hiertoe van de coalitiepartijen VVD en PvdA.

Tijdens het debat over het Fyra-debacle een paar weken geleden bleek al dat met name de VVD ontevreden was over het alternatieve plan van de NS. Betty de Boer (VVD) liet toen al weten dat zij wil dat de intercity's over de binnenlandse delen van de hsl harder gaan rijden. Ook wil zij - en de Tweede Kamer met haar - dat de nieuwe intercity's al vanaf 2018 gaan rijden en niet pas in 2021.

De NS neemt na het debacle met de Fyra definitief afscheid van een eigen hogesnelheidstrein. In plaats daarvan gaat de Thalys vaker rijden over het traject naar Brussel en Parijs en gaat de Eurostar rijden naar Londen. Ook keert de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel definitief terug. Over het binnenlandse deel van de hsl gaan intercity's rijden.