Sanoma schrapt 500 banen

Sanoma Media Nederland (SMN) gaat grondig reorganiseren. Het bedrijf schrapt ongeveer 500 banen bij - voornamelijk - zijn tijdschriftentak. Dat werd donderdag bekendgemaakt.

Sanoma gaat zich binnen zijn Nederlandse bladendivisie richten op 17 zogenoemde focusmerken, zoals Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck. De merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids& Teens, Home Deco en Automotive. Bekende mannenbladen als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in het overzicht van titels die blijven.

Het mediaconcern begint met een onderzoek of in totaal 32 tijdschriften kunnen worden verkocht of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen 6 tot 12 maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

Of er ook gemorreld wordt aan de digitale tak van Sanoma is nog niet bekend.