Braboneger maakt mensen boos

Antidiscriminatieorganisaties zijn boos over een campagne van FNV Horeca met als boegbeeld de 'Braboneger'. De campagne is bedoeld om jongeren die in de horeca werken te betrekken bij de naderende cao-onderhandelingen. Antidiscriminatieclubs denken dat mensen zich beledigd kunnen voelen dor de filmpjes van de campagne, schrijft De Telegraaf.

De Braboneger legt in filmpjes van alles uit over werken in de horeca. "Weet je wel hoeveel contracten zij je mogen geven? Zes. Dat is meer dan ik op mijn grote negerhand kan tellen", zegt hij in Brabants accent in een van de spotjes.

Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam noemt de campagne geen slimme zet, zeker gezien de 'toch al hevige Zwarte Pietendiscussie'. "Dat een vakbond zijn naam aan een term als Braboneger verbindt, is zeer discutabel", zegt directeur van het grootste discriminatiemeldpunt Jessica Silversmith in de krant.

Het College voor de Rechten van de Mens vindt dat de FNV-campagne 'een stereotype zonder duidelijke reden uitvergroot'. De Braboneger staat volgens een woordvoerder volkomen los van het doel van de campagne, die niet gaat over discriminatie in de horeca, maar over arbeidsvoorwaarden.

Ook antidiscriminatiebureau Radar is kritisch. "Het woord neger wordt gebruikt zonder toegevoegde waarde. Dit kan voor veel mensen als belediging gelden", aldus een woordvoerder in de krant.

FNV Horeca geeft in De Telegraaf toe dat de Braboneger, die bekend is van filmpjes op Youtube, niets te maken heeft met het doel van de campagne. "We hebben hem ingehuurd omdat hij bekend is bij een jonge doelgroep. Dat zijn de mensen die we willen bereiken", reageert voorzitter Ben Francooy.


Braboneger voorziet jongeren van goed advies