Ziggo verliest gegevens 40.000 klanten

Door diefstal van een laptop heeft Ziggo de gegevens van ruim veertigduizend klanten verloren. De laptop had een bestand met klantnummers, voorletters, achternamen, e-mailadressen, postcodes en onderwerpen van gesprekken, bevestigt een woordvoerder van Ziggo na een bericht hierover van nu.nl. Het ging om gegevens van klanten die voor een onderzoek van Ziggo waren gebeld.

Omdat het om een oudere laptop ging, was die niet versleuteld. De computer werd eind vorige maand gestolen. De klanten zijn inmiddels per brief geïnformeerd over het verlies van hun gegevens.

De gestolen gegevens kunnen niet direct worden misbruikt omdat er geen wachtwoorden zijn gestolen. Wel waarschuwt het bedrijf intern voor het risico dat iemand belt en zich voordoet als klant. Om te voorkomen dat iemand zich kan voordoen als een ander, wordt bellers naar de laatste vier cijfers van hun bankrekeningnummer gevraagd.

De gestolen laptop was van een medewerker van de afdeling onderzoek. Die wilde een analyse plegen op het bestand met de gesprekken, maar volgens de bedrijfsregels had hij dat op de server moeten doen. "Hij is hierop aangesproken", zegt de woordvoerder. "Hij dacht dat het handiger was om dit thuis te doen, omdat dat sneller werkt dan via de server."

De gegevens zijn volgens de woordvoerder niet bruikbaar voor het plegen van identiteitsfraude. De interne regels zouden zijn aangescherpt en er zou strikter op de naleving worden toegezien. Het lek is gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt, al had dat wettelijk gezien niet gehoeven. "Het is trouwens de vraag of de dief uit was op de gegevens of op de laptop, wij denken eigenlijk het laatste."