FOK!toen: SIRE opgericht

SIRE bestaat vandaag 46 jaar. Het idee ervoor kwam uit de VS, waar de Advertising Council al succesvol velerlei campagnes achter de rug had:

We Can Do It-campagne, WAC

NEDERLAND, 30-08-1967. Vandaag 46 jaar geleden werd door een aantal Nederlanders in de marketingbranche de Stichting Ideële Reclame opgericht. Het idee was om vanuit de branche zelf te laten zien dat reclame ook voor nuttige zaken gebruikt kan worden. Net zoals de Amerikaanse evenknie functioneert SIRE onafhankelijk van de overheid.

SIRE geeft zelf op haar site aan: “We willen mensen wakker schudden, aan het denken zetten en laten beseffen dat bepaalde kwesties niet uit het oog verloren mogen worden. SIRE wil zo bijdragen aan een vitale en betrokken samenleving. SIRE zet hiertoe, met de belangenloze hulp van de communicatiebranche, multimediale campagnes in.”

Tientallen campagnes volgden in de jaren vanaf 1967. De eerste heette “Vier uur bekneld in cabine van vrachtauto” en riep op tot meer medemenselijkheid. Op de site van SIRE kun je alle campagnes (en talloze bijbehorende reclamefilmpjes) bekijken. Inmiddels zijn het er ongeveer 110.

Een selectie aan SIRE-slogans: 
“Wie is die man toch die elke zondag het vlees snijdt?”
“Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.”
“De maatschappij. Dat ben jij.”
“Kinderen hebben het druk. Van wie zouden ze dat nou hebben?”
“Een huisdier: denk eerst even na.”
-Kort lontje-campagne
“Geef kinderen hun spel terug.”
“Pleegzorg is bijzonder nodig.”
“Aardige mensen, hoe gaan we ermee om?”
“Handen af van onze hulpverleners.”

Eén van de oprichters van SIRE, Frits Boyle, werd geïnspireerd door het 25-jarig bestaan van de Amerikaanse Advertising Council en besloot zo'n orgaan ook in Nederland op te zetten. De Ad Council werd in de oorlog opgericht en aanvankelijk War Advertising Committee genoemd. Ze waren onder andere verantwoordelijk voor de wereldberoemde posters “We can do it!” en “Loose lips sink ships!”

Bij de Ad Council en bij SIRE zetten “reclame-, pr-, onderzoek- en onlinebureaus, adverteerders, uitgevers, media-exploitanten en- adviesbureaus, productiemaatschappijen, grafische industrie en andere toeleveranciers” zich in om “maatschappelijke onderwerpen zoals verkeersveiligheid, stadsverloedering, discriminatie, alcohol-, drugs- en aidspreventie" te bespreken in diverse campagnes. 

Enkele campagnes van de Ad Council:  
WO2: “We can do it!” en “Loose lips sink ships!”
Loose Lips [Might] Sink Ships, WAC

-Smokey Bear: “Only you can prevent forest fires.” (1942-nu)
-De 'huilende indiaan'-campagne hielp van 1961 tot 1983 zwerfafval verminderen met 88 procent en won verschillende prijzen.
-United Negro College Fund (1972-nu): “A mind is a terrible thing to waste” bracht ruim 2,2 miljard dollar op en hielp al meer dan 400.000 studenten aan een diploma.
-Drunk Driving Prevention (1983-nu): verschillende slogans zijn de afgelopen decennia bedacht, waaronder “Drinking & Driving Can Kill A Friendship”, “Friends Don't Let Friends Drive Drunk” en “Buzzed Driving is Drunk Driving.”
-Een campagne voor het gebruik van veiligheidsgordels in auto's werd vanaf 1985 gevoerd. Twee crash test dummies die Vince en Larry heten zorgden effectief voor een stijging van het gordelgebruik van 14 naar 79 procent. Daarmee werden al 85.000 levens gered en ruim 3 miljard dollar uitgespaard.
-1988-'90: “Help stop AIDS. Use a condom.”
-Adoptie: “You don’t have to be perfect to be a perfect parent.” Sinds 2004 meldden zich 14.000 potentiële adoptiegezinnen aan.
-Hilary Duff en andere bekendheden verzoeken de jeugd vanaf 2008 te stoppen met homofobe taal als “That’s so gay.”
-Campagne voor meer betrokkenheid vaders vanaf 2008: “Take time to be a dad today.”