Radboud eist publicatie over hacken dure auto's

De Radboud Universiteit Nijmegen vecht het publicatieverbod van een artikel over het kraken van beveiligingscodes van luxeauto's aan. Dat bevestigt een woordvoerder van de universiteit maandag na berichtgeving van de Volkskrant. Een Britse rechter legde het verbod een maand geleden op, omdat het artikel diefstal van miljoenen auto's zoals Porsches, Audi's en Lamborghini's in de hand zou werken.

Drie onderzoekers leggen in het artikel uit hoe de code van startonderbrekers in auto's kan worden gekraakt. De beveiligingsmethode waar het over gaat, wordt toegepast in veel auto's van luxemerken van de Volkswagen Groep.

De autoproducent wilde eerst dat de exacte codes uit het artikel werden geschrapt. De wetenschappers weigerden echter, omdat zij vinden dat het grote publiek moet weten over het lek in de beveiliging.

Daarop stapte Volkswagen in Engeland naar de rechter. In kort geding kreeg de autoproducent gelijk. Het artikel, dat eigenlijk volgend maand zou worden gepresenteerd, zou diefstal faciliteren.

"Het kraken van de code gaat echter alleen over de startonderbreker", benadrukt de zegsvrouw. "Je moet eerst de auto zien binnen te komen en dan nog het alarmsysteem omzeilen. Het is niet alsof je met die code zomaar wegrijdt."

De Radboud Universiteit heeft samen met de University of Birmingham een bodemprocedure aangespannen om alsnog publicatierecht te krijgen. Die loopt in Groot-Britannië.

De drie onderzoekers zijn gespecialiseerd in het hacken van beveiligingssystemen. Een van hen toonde in 2008 aan dat de OV-chipkaart simpel te kraken is.