Stukje boor Noord/Zuidlijn museumstuk

Een stuk van een boormachine die is gebruikt voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam gaat naar een museum. Het gaat om een van de graaftanden van Victoria, de vierde en laatste tunnelboor, die inmiddels is ontmanteld. De graaftand wordt binnenkort overgedragen aan het Amsterdam Museum, ter herinnering aan de operatie, meldt de gemeente Amsterdam vrijdag.

Victoria was op 1 december uitgeboord en werd geparkeerd tegen een wand van station Rokin. De hoofdlager van de boor is naar Duitsland gebracht, waar dit onderdeel net als bij de drie andere boormachines wordt hergebruikt bij de bouw van andere boormachines.

De laatste tunnel van de Noord/Zuidlijn is inmiddels open. Tot eind volgend jaar wordt de ruwbouw van de stations in de binnenstad afgerond.

Hierna maakt de afbouwaannemer de tunnels en stations klaar voor de metro en de reizigers. Hieronder vallen werkzaamheden als het aanbrengen van het onderbed voor de metrosporen, de rails, besturing- en veiligheidssystemen en de afbouw van de stations inclusief roltrappen, liften en tegels. Daarna volgt de testperiode. De Noord/Zuidlijn moet in oktober 2017 gaan rijden, maar de kans bestaat natuurlijk altijd dat wanneer de Noord/Zuidlijn echt open is, de boor inmiddels antiek is.