'Prijsverhoging Heineken niet fatsoenlijk'

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt de prijsverhoging van Heineken 'niet fatsoenlijk'. Heineken vraagt horecaondernemers vanaf deze maand ongeveer 121 euro per vat bier van vijftig liter, een stijging van vijf procent. Per fluitje bier betekent dat een twee cent hogere kostprijs. De Amsterdamse bierbrouwer heeft dat zijn afnemers twee weken geleden per brief laten weten, bevestigt een woordvoerder donderdag.

De brouwer zegt de prijzen te verhogen om de bedrijfsvoering gezond te houden. Een gedeelte van de prijsverhoging wordt gebruikt om 'te kunnen blijven innoveren', ondanks de economische crisis. Een andere deel gaat op aan hogere kosten van grondstoffen, personeel, energie en vervoer.

KHN verwacht dat de drie andere grote brouwers, Grolsch, Bavaria en AB Inbev, snel met een soortgelijke prijsverhoging volgen. "Dat is slechts een kwestie van tijd." Vorig jaar voerde Heineken al een prijsverhoging door per vat bier van zes procent. Of de prijsverhoging wordt doorberekend aan de klant is aan de ondernemers.

Volgens KHN wijst de prijsverhoging er opnieuw op dat de biermarkt niet gezond is. "Er is geen onderhandelingsruimte voor ondernemers", zegt een woordvoerder. "Het is echt de multinational tegen de kleine ondernemer." Heineken zegt te hebben gekeken of de prijsverhoging reëel is.

Ondernemers hebben volgens de brouwer een opzegtermijn van twee maanden. KHN wijst dat van de hand. "Door de verstrengeling van ondernemers en brouwers via financiering, borgstelling en huur van tapinstallaties en biervaten is er in de praktijk geen ruimte om snel van brouwer te wisselen." Uit onderzoek van Panteia/EIM bleek afgelopen zomer dat jaarlijks slechts 2,4 procent van de Nederlandse cafés een overstap maakt.

KHN heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit destijds gevraagd om actie te ondernemen tegen de vier grote brouwers. De horecabelangenorganisatie helpt kleine ondernemers sinds begin dit jaar met de onderhandelingen met een rekenmodule die aangeeft hoeveel korting ze zouden kunnen krijgen. De korting kan variëren van nul tot 75 euro. "Dat scheelt nogal."


Heineken rekent ondernemers 2 cent per fluitje meer (Foto: Novum)