Trein en station toegankelijker voor gehandicapte

Treinen en stations zijn vorig jaar toegankelijker geworden voor gehandicapten. Dat concludeert staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) vrijdag in een Kamerbrief uit de getroffen maatregelen.

Gehandicapten kunnen sinds vorig jaar 24 uur per dag hulp bij het in- en uitstappen aanvragen. Voor doven en slechthorenden is reizen gemakkelijker geworden omdat in meer dan honderd intercity's schermen zijn geplaatst met informatie over aankomsttijd en overstapmogelijkheden.

In 21 vernieuwde dubbeldekkertreinstellen zijn toiletten geplaatst die toegankelijk zijn voor reizigers in een rolstoel. Verder hebben die treinen lichtgevende deurknoppen zodat ze gemakkelijker zijn te vinden. Bij het openen en sluiten van de deuren zijn geluidssignalen te horen.

Mensen met een beperkt begripsvermogen kunnen op internet oefenen met het bestellen van een kaartje bij de kaartautomaat. De NS heeft samen met de Oogvereniging stationsbeschrijvingen gemaakt zodat blinden en slechtzienden hun weg daar kunnen vinden. Trappen en liften zijn voorzien van braille. Ook hebben de trappen dubbele buisleuningen gekregen, zodat kleine mensen en kinderen ook een leuning kunnen vastpakken.

In 2020 wil Prorail 218 stations hebben aangepast voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Inmiddels is dat met de helft gebeurd. In 2030 moet iedereen, ongeacht zijn handicaps, zelfstandig kunnen reizen. Daar is 644 miljoen euro voor gereserveerd. Mansveld schrijft liever te zien dat gehandicapten nog eerder zelfstandig kunnen reizen. "Ik blijf met Prorail en NS in gesprek om het onderwerp toegankelijkheid hoog op de agenda te houden."


Trein en station toegankelijker voor gehandicapte (Foto: Novum)