Oppositie wil kostenonderzoek naar stopzetten Fyra

Een onafhankelijk onderzoek moet duidelijk maken wat het kost om definitief te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat vinden D66 en CDA.

Het is moeilijk keuzes maken als niet duidelijk is wat de kosten van die keuzes zijn, zegt een woordvoerder van het CDA. De partijen benadrukken niet per se op het afschieten van de hogesnelheidslijn uit te zijn, maar vooral duidelijk te willen hebben wat de kosten van de verschillende opties zijn.

Een dochterbedrijf van NS en KLM, NS Hispeed, heeft nu het recht om op het traject te rijden. Door problemen rijdt de Fyra echter niet meer. "Als je je huis laat verbouwen en de aannemer doet zijn werk voortdurend niet goed, dan wil je na een tijd ook weten wat het kost om het contract te verbreken", licht een CDA-woordvoerder toe.

Als noodoplossing rijden sinds 18 februari dagelijks twee intercity's vanuit Nederland naar Brussel. Vanaf 11 maart worden dit er acht, maar woensdag tekende zich een Kamermeerderheid af die dit wil verdubbelen naar zestien.

Het is nog onduidelijk of het fabrikant AnsalsoBreda gaat lukken de problemen met de Fyra snel te verhelpen. Een optie is om de Fyra met een andere hogesnelheidstrein te vervangen. Een andere mogelijkheid alleen nog intercity's in plaats van de Fyra te laten rijden. De Tweede Kamer vergadert donderdagochtend over de problemen met de Fyra en het alternatief dat in het leven is geroepen.