Nederlands bioscoopbezoek licht gestegen

Bioscopen hebben vorig jaar iets meer bezoekers getrokken dan in 2011. Ze verkochten ruim 30,6 miljoen kaartjes, een stijging van tweehonderdduizend. De Nederlandse filmbranche presenteerde dinsdag de jaarcijfers.

Vorig jaar zagen elf nieuwe bioscopen het daglicht. Daarmee kwamen er in totaal zestig zalen bij waarmee Nederland bijna 134 duizend stoelen heeft. Bioscopen in de grote steden zagen het aantal bezoekers stijgen, maar de meeste andere bioscopen zagen minder bezoekers plaatsnemen in het rode pluche.

De meeste kaartjes werden verkocht voor Skyfall. De Bondfilm wist bijna twee miljoen bezoekers te trekken en bracht ruim zeventien miljoen euro in het laatje. De best bezochte Nederlandse film was Alles is Familie, die ruim 700 duizend bezoekers trok. Andere succesvolle Nederlandse producties waren Alleen Maar Nette Mensen, Mees Kees en De Marathon.

Opvallend is dat de jeugdfilm Kauwboy, die de Nederlandse inzending voor de Oscars was en op veel festivals werd bekroond, maar 24 duizend bezoekers trok.

Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, uitte in haar nieuwjaarsspeech haar zorgen over de toekomst van de Nederlandse film door de bezuinigingen op cultuur.


Nederlands bioscoopbezoek licht gestegen (Foto: Novum)