TROS terecht beboet om Eftelingpromotie

De boete die de TROS moest betalen voor de promotie van de Efteling in het kinderprogramma Het Sprookjesboomfeest was terecht. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam donderdag bepaald. Wel is de boete verlaagd van 120.000 euro naar 108.000 euro.

Het Commissariaat voor de Media oordeelde eerder dat de TROS met het programma te veel bijdraagt aan de inkomsten van het attractiepark. Het programma zou promotie zijn voor de Sprookjesboom, een nieuwe attractie in het park. Publieke omroepen mogen in hun programma's geen reclame maken en moeten een 'veilige haven' voor kinderen zijn.

De TROS ging in beroep tegen het besluit van het commissariaat. Vorig jaar zei de omroep dat de regels niet duidelijk zijn en dreigde het onder meer Kabouter Plop, Barbapapa en Calimero te schrappen omdat het daar net zo goed een boete voor zou kunnen krijgen. Voor die figuren bestaat ook merchandise. De programma's worden overigens nog steeds uitgezonden.

Een verschil met de oudere kinderprogramma's is dat Het Sprookjesboomfeest door de Efteling wordt geproduceerd. De TROS werd eerder beboet voor het uitzenden van Bibaboerderij. Volgens de rechtbank had de zendgemachtigde zich via het programma dienstbaar gemaakt aan winst voor supermarkt C1000.