'Winkel beste informatiebron voor nieuwe aankoop'

Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens vindt een bezoek aan de winkel de beste manier om zich te informeren over een nieuwe aankoop. Dat meldt marktonderzoeksbureau Experian Marketing Services dinsdag op basis van een onderzoek onder bijna vierduizend consumenten.

Met 58 procent voert winkelbezoek de ranglijst aan van de meest nuttige informatiebronnen bij het aanschaffen van een product of dienst. In de top drie volgt de 52 procent die aangeeft huis-aan-huisfolders door te pluizen, nog voor bijna een kwart van de consumenten die het internet raadpleegt als informatiebron. Ruim twaalf procent haalt de gewenste informatie het liefst van de televisie en bijna vijftien procent uit de krant.

Slechts 4,9 procent grijpt naar social media voor meer informatie over een nieuwe aankoop. Opvallend weinig, volgens het marktonderzoeksbureau. "Mensen blijken social media toch vooral voor privécontacten te gebruiken. Ook wanneer je vraagt op welke manier er bij voorkeur contact wordt gezocht met bedrijven, blijkt dat vaker te gebeuren via internet of e-mail dan via social media", licht een woordvoerder van Experian toe.