NS mag reisinformatiedienst overnemen van ProRail

De NS mag de reisinformatiediensten van spoorbeheerder ProRail overnemen. Daar zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden, meldt de Nederlandse Mededingingsautoriteit donderdag.

De toezichthouder wil niet hebben dat het reizigers die in een NS-trein reizen betere reisinformatie krijgen dan reizigers in een trein van een concurrent. Daarom heeft de NS toegezegd dat ook concurrenten onder dezelfde voorwaarden toegang krijgen tot de reisinformatie. Daarmee is het probleem volgens de NMa opgelost.

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft vorig jaar toegezegd dat de informatievoorziening aan reizigers op het spoor in één hand wordt gebracht. De aanleiding hiervoor was dat treinreizigers bij problemen, bijvoorbeeld als het sneeuwt, vaak tegenstrijdige informatie krijgen over hun reis.

Nu betalen NS en concurrenten zoals Connexxion, Veolia en Arriva nog aan ProRail voor het regelen van de reisinformatie die op stations wordt omgeroepen en op de informatieborden is te lezen. Die dienst wordt overgenomen door de NS.

De overige vervoerders worden voor deze dienst dus afhankelijk van hun grootste concurrent. Ook bestaat het risico dat de NS inzicht krijgt in bedrijfsvertrouwelijke informatie van concurrenten. De NMa zegt dat er daarom strikte voorwaarden aan de overname zijn verbonden.

Zo moet de NS de reisinformatie tegen dezelfde prijs en kwaliteit aan concurrenten aanbieden als aan zichzelf. Ook mag de NS geen inzage in vertrouwelijke gegevens krijgen.

Een woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV zei woensdagavond vooralsnog zeer ongelukkig te zijn met de gang van zaken. 'Voor Beter OV is nog steeds van mening dat de markt verstoord is doordat een van de reizigersvervoerders nu alle reisinformatie voor treinreizigers gaat doen, ook voor andere vervoerders.'


NS mag reisinformatiedienst overnemen van ProRail (Foto: Novum)