'Opnieuw conflict Schiphol en KLM'

Luchthaven Schiphol en de belangrijkste klant KLM liggen opnieuw in de clinch. Het conflict gaat ditmaal over de groei van Schiphol en de prioriteiten van de luchthaven. Dat schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag op basis van bronnen in de sector.

Schiphol, KLM en het ministerie van Economische Zaken hebben maandag een overleg gehad, schrijft het FD. KLM en andere luchtvaartmaatschappijen verwijten de Nederlandse luchthaven dat er steeds meer prioriteit uitgaat naar vakantievluchten. Dit is in strijd met het Aldersakkoord, waarin is vastgelegd dat de mainportfunctie van Schiphol, als doorvoerhaven voor zakelijke lijnvluchten, het belangrijkste is.

Aanleiding van het conflict zou de opkomst van luchtvaartmaatschappij Emirates zijn op het Amsterdamse vliegveld. Die landde vorige week voor het eerst met het grootste vliegtuig van de wereld op Schiphol. Een toename van dit soort vluchten zou het voor KLM moeilijk maken de frequentie van lijnvluchten op peil te houden.

Volgens het FD speelt daarnaast de groeiambitie van Schiphol een rol. De extra faciliteiten moeten mede betaald worden door de belangrijkste klanten, zoals KLM. Het aantal vluchten op Schiphol kan echter moeilijk worden uitgebreid met lijnvluchten, maar wel met vakantievluchten. KLM zou weinig zin hebben in een uitbreiding waar vooral concurrenten van profiteren.

Begin dit jaar lagen de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven ook al met elkaar in conflict, toen over de tarieven. De maatschappijen meenden dat een meevallend resultaat moest worden doorgerekend, terwijl Schiphol de tarieven met vier procent wilde verhogen. Komende maand wordt opnieuw overlegd over de tarieven.