'Half-Life 3 op Source 2-engine'

Half-Life 3 zou wel eens zo lang kunnen duren omdat Valve bezig is met een Valve Source 2-engine te bouwen. Dit is ontdekt in de broncode van Valve's Source Filmmaker-programma.

Valve lanceerde Source Filmmaker vorige maand op Steam. Met de gratis software kunnen gebruikers films in de Source engine creëren met behulp van objecten van games zoals Team Fortress 2.

Nu is iemand in het scripttaaltje van dit pakket gedoken en hij vond allerlei interssante verwijzigingen. Vooral het regeltje code in het bestand ".../SourceFilmmaker/game/sdktools/python/global/lib/site-packages/vproj/vproj.py" geeft een hint: "return an str with the current engine version. If key doesn’t doesn’t exist, assume ‘Source’, otherwise invalid-- assume next-gen 'Source 2'". Dat wil zeggen dat een functie het versienummer van de huidige engine moet teruggeven. Als er niet specifiek naar wordt gevraagd welke engine, moet het naar het versienummer van Source verwijzen, ander Source 2. In hetzelfde bestand wordt er verwezen naar Source, Hybrid en Source 2. Hybrid wordt aangenomen als de basis van Source 2, een tussenmodel om door te werken tussen versie 1 en 2 van Source.

Er zijn ook icoontjes gevonden in Source Filmmaker-programma van de tooling van Source 2.

Source 2-icoontjes

De originele Source-engine is een flexibele engine met een lange levensduur gebleken. De engine debuteerde met Counter-Strike: Source en Half-Life 2 in 2004. Meer recente Valve-spellen hebben verbeterde versies van de engine gebruikt,  met daarin bijvoorbeeld betere gezichtsanimatie en ondersteuning voor verschillende platformen.

De bovenstaande code wijst erop dat Valve werkt aan een nieuwe en volledig gescheiden Source te bouwen voor gebruik in toekomstige games. Misschien zelfs Half-Life 3. Half-Life 2: Episode 3 hebben we al opgegeven.