Vier extra spoorlijnen gedecentraliseerd

De NS raakt mogelijk vier spoorlijnen kwijt. Uit een advies van een onafhankelijke commissie onder leiding van oud-senator Eric Janse de Jonge (CDA) blijkt dat vier lijnen regionaal kunnen worden aanbesteed. De commissie deed onderzoek naar verdere decentralisatie van het spoornet in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) neemt de aanbevelingen van Janse de Jonge over. Daardoor kunnen de lijnen Zwolle - Groningen, Zwolle - Enschede, Maastricht Randwyck - Roermond en Sittard - Heerlen door andere spoorvervoerders worden overgenomen.

De commissie zag wel nog een aantal beren op de weg. Zo blijkt de verdere decentralisatie niet in alle gevallen goedkoper of beter voor de reiziger. Ook zien lokale bestuurders nog knelpunten, onder meer bij de voorgenomen timing van de decentralisatie. Daarnaast zijn er problemen met overstappende reizigers van de ene naar de andere vervoerder.

De commissie keek samen met twee onafhankelijke onderzoeksbureaus naar het alternatieve spoorplan van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. De vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zijn daarin verenigd. De plannen voor twee andere lijnen, Eindhoven - Weert en Apeldoorn - Enschede, worden later opnieuw bekeken.

SP en GroenLinks zien in het rapport van Janse de Jonge bevestiging voor hun standpunt dat decentralisatie overbodig is. SP'er Farshad Bashir noemt het een 'duur speeltje van neo-liberale politici'. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent vindt dat snel moet worden besloten dat de NS over het hele hoofdspoornet mag rijden.