Examenregels discrimineren leerling met handicap

Scholen discrimineren leerlingen met een rekenstoornis als zij tijdens de eindexamens geen gebruik mogen maken van een formulekaart. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) gezegd in een zaak die door een havoleerlinge van Het Nieuwe Eemland in Amersfoort was aangespannen.

Het meisje kampt met dyscalculie en kan daardoor geen rekenkundige formules onthouden. Met de toepassing heeft ze echter geen problemen. Al sinds haar eerste jaar gebruikt ze de formulekaart bij toetsen en tentamens. Ook bij het schoolexamen mocht ze de kaart gebruiken.

Toen ze vroeg of ze de kaart ook bij de eindexamens mocht gebruiken, kreeg ze echter te horen dat dat volgens de regels niet mocht. Ze stapte daarop naar het CGB, die haar in het gelijk stelt. De school maakt 'verboden onderscheid op grond van handicap of chronische ziekte', vindt de commissie.

Ondanks de uitspraak van de CGB lijkt het erop dat het meisje alsnog geen formulekaarten mag gebruiken. De school spreekt vrijdag in het Nederlands Dagblad in een reactie van een 'lastig dilemma'. "De CGB zegt dat ik dat meisje een formulekaart moet geven en de examenwet zegt dat ik dat niet mag doen. De vraag is nu wat het belangrijkste is", aldus een woordvoerder.

Het Meridaan College, waar Het Nieuwe Eemland onder valt, heeft de vraag voorgelegd aan de Onderwijsinspectie. Die laat desgevraagd in de krant weten dat er geen uitzondering op de regels wordt gemaakt. "De minister bepaalt de regels." Ook het ministerie zegt de regels niet te willen aanpassen.