'RET luistert passagiers af'

Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET luistert gesprekken van reizigers af. Dit zou gebeuren voor beveiligingsdoeleinden, meldt Elsevier donderdag. De RET laat in een reactie weten dat er van afluisteren van passagiers geen sprake zou zijn. Wel kunnen de geluidsopnames helpen bij calamiteiten.

Een journalist van Elsevier beweert gezien te hebben hoe een RET-trambestuurder op basis van een elektronisch afgeluisterd gesprek een vermeend racistisch incident meldde aan de meldkamer. Het afluisteren van gesprekken is voor zover bekend een nieuw verschijnsel. Wel worden beveiligingscamera's al langer ingezet om onrust of lawaai te detecteren.

"Wij zijn een vervoersbedrijf, geen opsporingsinstantie", meldt een woordvoerder van de RET desgevraagd. "Waarom zouden wij mensen willen afluisteren?" Het bedrijf geeft toe dat er camera's in de trams en metro's hangen die ook geluid opnemen. Als er een incident heeft plaatsgevonden worden de opnamen aan de politie overhandigd, zodat die ermee aan de slag kan.