'C1000-ondernemers hebben zitten slapen'

Ondernemers met een C1000-winkel hadden moeten aandringen op investeringen in het merk C1000. Dat vindt supermarktdeskundige Paul Moers. De laatste jaren werd volgens hem alleen in de kosten gesneden. Nu staan de franchiseondernemers van de winkelketen met hun rug tegen de muur omdat de formule verdwijnt.

C1000-winkeliers willen hun winkels niet ombouwen naar formules van Jumbo, Albert Heijn of Coop als daar geen financiële compensatie tegenoverstaat. Dat meldde het Financieele Dagblad donderdag.

De ondernemers hadden meer druk moeten uitoefenen op het management om te investeren in de formule, vindt Moers. "In de jaren negentig was C1000 de uitdager van Albert Heijn. Met de slogan 'Geen fratsen' ging het de strijd aan met die supermarkt", vertelt hij verder.

Na 2000 zou alleen aan kostenbesparing gedaan zijn en is niet meer geïnvesteerd in de positionering van de supermarkt. "De ondernemers hadden moeten zien aankomen dat dit alles gebeurde om de keten te kunnen verkopen."

Jumbo heeft volgens Moers geen andere keuze dan de C1000-formule op te heffen. "C1000 heeft een hoog prijsniveau en een klein assortiment. De winkels groeien niet meer en ze hebben geen unieke positie."

Daardoor zitten de ondernemers volgens Moers nu met een probleem. Het kan zomaar een paar ton kosten om de winkel om te bouwen. "Ze staan met hun rug tegen de muur, want er is geen alternatief in Nederland."

Doordat Jumbo winkels verkocht aan Albert Heijn en Coop heeft het zijn schuld verkleind. Moers ziet daar ruimte voor Jumbo om winkeliers tegemoet te komen. Jumbo laat in een reactie weten in overleg te zijn met de ondernemersvereniging. De doelstelling is om op korte termijn tot een convenant te komen.

Een woordvoerder van Albert Heijn laat weten eerst af te wachten of de overname wordt goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Zolang er nog geen goedkeuring is, gaat Albert Heijn nog niet in gesprek met de ondernemers.


'C1000-ondernemers hebben zitten slapen' (Foto: Novum)