Markt voor tablets groeit als kool

In de eerste drie maanden van dit jaar hebben computerproducenten 20,3 miljoen tabletcomputers op de markt gebracht. Dat heeft onderzoeksbureau Canalys berekend. Dat is drie keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar.

Twee op de tien geproduceerde computers is nu een tablet, tegen slechts zeven procent een jaar geleden. De tablet blijft het populairst in de Verenigde Staten, met een marktaandeel van 36 procent. Azië is met een stijging van de tabletafzet van 232 procent op jaarbasis de snelst groeiende regio.

In Azië werden het afgelopen kwartaal vijf miljoen tablets op de markt gebracht, ongeveer de helft van het naar de Verenigde Staten verscheepte aantal. Europa blijft enigszins achter met een groei van 180 procent, en is met een afzet van 4,7 miljoen stuks inmiddels voorbijgestoken door Azië.

Het grootste deel van de groei in Azië komt op naam van China, waar ook de meeste tabletcomputers worden geproduceerd. Hier werden in het eerste kwartaal van dit jaar zes keer zoveel tablets verkocht als in dezelfde periode een jaar eerder.

De markt voor tablets wordt steeds concurrerender, maar Apple blijft nog dominant. De iPad heeft een wereldwijd marktaandeel van 58 procent. Dat is wel een stuk lager dan de 74 procent van een jaar geleden. De markt voor tablets is een jonge markt. De eerste tablet voor het grote publiek, de iPad, werd in het voorjaar van 2010 gelanceerd.