Verkeersdoden vallen vooral in avondspits

In de avondspits vallen bijna twee keer meer doden dan in de ochtendspits. Waarschijnlijk is vermoeidheid aan het einde van de werkdag de belangrijkste oorzaak van de vele dodelijke ongelukken, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, maandag tegen RTL Nieuws.

De afgelopen jaren vielen op werkdagen tussen 17.00 en 18.00 uur 232 verkeersdoden. Dat is bijna twee keer zo veel als het aantal doden in de ochtendspits. Tussen 08.00 en 09.00 uur vielen gemiddeld 123 doden. RTL Nieuws maakte een analyse van alle fatale verkeersongevallen tussen 2006 en 2012.

N-wegen eisen relatief veel slachtoffers, blijkt uit het overzicht. Volgens Van Wee is dat een bevestiging dat provinciale wegen gevaarlijker zijn dan snelwegen. "Dat komt doordat op provinciale wegen de rijbanen niet gescheiden zijn, en er vaak obstakels langs de weg staan, zoals bomen."

Van de grote gemeentes vielen in Ede, Emmen en Eindhoven respectievelijk 30, 22 en 21 verkeersdoden per honderdduizend inwoners. In Amersfoort waren dat er vijf. Dat verschil is te verklaren door de veiligheid van de infrastructuur, denkt Van Wee. Steden als Emmen en Ede hebben relatief veel kilometers weg, die vaak niet volgens de modernste veiligheidseisen zijn aangelegd.