Binnenkort eenduidige regeling ov-chipkaart

Binnenkort hoeven mensen nog maar één keer in en uit te checken als zij op een treintraject moeten overstappen. De verschillende treinvervoerders zijn hier over in gesprek. Door een gezamelijke regeling wordt voorkomen dat, wanneer reizigers op één traject gebruik maken van twee vervoerders, ook twee maal het opstaptarief moeten betalen, zoals nu nog het geval is.

Ook de verschillende kosten per kilometer en de kortingsregelingen worden gelijkgetrokken. Daarnaast zullen de abonnementen allemaal hetzelfde worden. Het reizigersvervoer volgt met de nieuwe afspraken de aanbevelingen van commissie Meijdam. Op dit moment is het nog niet duidelijk wanneer de regeling ingaat.

Buiten de bovengenoemde regeling is er volgens Eric Trinthamer, woordvoerder van de NS, ook nood aan de komst van één vervoersautoriteit. Deze zou moeten bepalen wie wanneer geld terug kan vragen in geval van overmacht van de vervoerders. Ook zou de vervoersautoriteit het loket moeten zijn waar mensen geld terug kunnen vragen in het geval van een defecte kaart of wanneer ze vergeten zijn uit te checken. Reizigersvereniging Rover steunt de instelling van één servicepunt.

Als laatste wordt er gepleit voor een zichtkaart voor verstandelijk gehandicapten, voor wie de ov-chipkaart een ramp is. Met een zichtkaart zouden ze gewoon met een abonnement kunnen reizen zonder steeds in- en uit te checken.