Grote verschillen tussen autoverzekeraars

Sommige autoverzekeraars maken het hun klanten wel heel onaantrekkelijk om van verzekeraar te wisselen na een schadegeval. Dat blijkt uit onderzoek van Verzekeringssite.nl.

Iemand met 21 schadevrije jaren hoeft in geval van schade bij verzekeraar Ditzo niet of nauwelijks schadevrije jaren in te leveren. Bij FBTO gaat dezelfde automobilist er bij een schadegeval liefst zeventien jaar op achteruit.

"Door deze grote terugval zijn mensen in feite 'gedwongen' om bij hun huidige autoverzekering te blijven. De premie valt bij een nieuwe verzekeraar doorgaans een stuk hoger uit", legt Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl uit. "Een nieuwe verzekeraar kijkt namelijk niet naar de werkelijke schade die je in de afgelopen jaren hebt gereden, maar alleen naar het aantal schadevrije jaren dat je bij je huidige verzekeraar hebt opgebouwd." Verzekeraars die een forse terugval hanteren, compenseren hier wel weer voor door de premie na een schadegeval vaak maar licht te laten stijgen, nuanceert Hordijk. Op die manier 'kopen' ze als het ware hun klanten. De premiestijging na een schadegeval varieert tussen de 0 en 160 procent. Door de grote verschillen tussen de verzekeraars en de verschillende systemen die worden gehanteerd, ontstaat onduidelijkheid bij de consument.

In de regel is het zo, dat een goedkope autoverzekering gemiddeld betere voorwaarden heeft. "Iemand die een dure verzekering heeft, is gemiddeld slechter af," schept Hordijk enig licht in de duisternis.