Hoogleraar noemt daling examencijfers dramatisch

De voortdurende daling van het gemiddelde cijfer voor het centraal schriftelijk eindexamen is dramatisch. Dat stelt hoogleraar onderwijssociologie Jaap Dronkers donderdag op een onderwijsconferentie in Utrecht.

De daling leidt tot een steeds grotere kloof tussen de cijfers voor de schoolexamens en die voor het eindexamen. Op VWO-scholen is het verschil tussen deze twee examens het grootst, 0,57 punt. Er zijn zelfs VWO-scholen waar scholieren twee punten hoger scoren op het schoolexamen dan op het eindexamen. Op de havo bedraagt het gemiddelde verschil 0,27 punt.

De grootste verschillen zijn te zien bij taalvakken en bijvoorbeeld maatschappijleer. Scholieren scoren op die vakken gemiddeld 0,7 punt lager op het eindexamen. De scores voor exacte vakken ontlopen elkaar het minst, gemiddeld 0,2 punt.

Volgens Dronkers is een langdurige kloof tussen deze twee cijfers een goede indicatie dat er sprake is van een slechte school. "Op die scholen wordt blijkbaar minder goed les gegeven in de algemeen geldige examenstof", meent Dronkers.

Met ingang van dit schooljaar moeten leerlingen een voldoende halen voor het centraal examen. Dronkers wil dat die verplichting ook gaat gelden voor het schoolexamen.