'Europese vliegtaks funest voor Schiphol'

De invoering van een belasting binnen de Europese Unie op CO2-uitstoot van vliegtuigen zal Schiphol flink wat passagiers gaan kosten. Hierdoor staan tweehonderd banen op het vliegveld op de tocht. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag op basis van onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid van het ministerie van Verkeer.

Het Emission Trading System (ETS), zoals de taks heet, is begin dit jaar ingevoerd. Hoe meer een vliegtuig vervuilt, hoe mee belasting moet worden betaald. De maatregel geldt voor alle vliegtuigen die van, naar en binnen de EU vliegen.

De kosten van de invoering lopen voor KLM op tot zo'n 30 miljoen euro. Als dit doorberekend wordt in de ticketprijzen, verliest de grootste Nederlandse vliegmaatschappij 150 duizend passagiers, berekende het instituut. Omdat KLM de belangrijkste klant is voor Schiphol, moeten ook daar banen verdwijnen.

Verantwoordelijk staatssecretaris Joop Atsma (CDA) noemt de cijfers in de krant 'ernstig'. Volgens Atsma zou de taks wereldwijd ingevoerd moeten worden, omdat anders sprake is van oneerlijke concurrentie. Nederland was al tegen de invoering van het emissiehandelssysteem. Ook onder meer Duitsland en België tekenden eerder bezwaar aan tegen de invoering.

Schiphol is extra gevoelig voor de heffing, omdat het vliegveld veel passagiers heeft die alleen overstappen. Door de kostenstijging wijken die wellicht uit naar Dubai of Turkije.