'1 op de 3 winkels verdwijnt'

Eén op de drie winkels zal binnen vier jaar verdwenen zijn. Hiervoor waarschuwt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing van de Erasmusuniversiteit, woensdag in NuZakelijk. Volgens hem draaien de onder- en bovenkant van de markt goed. "De rest zit in de gevarenzone", zegt Molenaar.

De oorzaak voor de leegstand is niet alleen de crisis. Ook het veranderende koopgedrag van consumenten draagt eraan bij, zegt de hoogleraar. Er wordt steeds meer online geshopt en dat gaat ten koste van de fysieke winkels. Vooral damesmodezaken en boekhandels zijn de klos: "Er wordt niks gekocht op het ogenblik. Ik vrees dat veel winkels het eerste kwartaal van 2012 niet overleven."

Momenteel staat er twee miljoen vierkante meter aan winkelruimte leeg. In 2015 zal dat volgens Molenaar zijn opgelopen tot acht miljoen vierkante meter. De hoogleraar denkt dat er op den duur drie soorten winkelgebieden ontstaan: buurtwinkels, boetiekjes in het centrum en grote winkelketens buiten de stad.

"De winkels in de buurt bestaan uit zaken die je regelmatig nodig hebt zoals een supermarkt of een bank. Het winkelaanbod in de centra van steden zal verschralen, met als resultaat kleinere winkels en veel restaurantjes en cafeetjes. Daar ga je naar toe als je gezellig wilt winkelen. De grote winkels, Mediamarkt en Blokker, zullen verplaatsen naar het derde winkelgebied: buiten het centrum met ruime parkeergelegenheid", aldus Molenaar.