Albert Heijn maakt bonusaanbiedingen persoonlijk

Albert Heijn gaat klanten persoonlijke aanbiedingen doen gebaseerd op de gegevens die via de bonuskaart worden verzameld. Klanten kunnen dan aanbiedingen verwachten van producten die ze regelmatig kopen of die zouden aansluiten bij de wensen van de klant. Wie vaak beleg koopt, kan dan bijvoorbeeld een aanbieding voor brood krijgen.

De privacy is volgens een woordvoerder van de grootgrutter niet in het geding. "Klanten kunnen er ook voor kiezen hun persoonlijke bonuskaart om te zetten in een anonieme kaart." De bonuskaart werd in 1998 ingevoerd. "Toen waren er nog geen plannen om deze stap te zetten."

De keten heeft het College Bescherming Persoonsgegevens enkele jaren geleden al benaderd met de plannen. "We willen hier zorgvuldig mee te werk gaan." De nieuwe methode is al met driehonderdduizend klanten getest. "Dat is goed bevallen en daarom wordt het nu breder getrokken."

Albert Heijn is de eerste supermarktketen in Nederland die via een klantenkaart met persoonlijke aanbiedingen komt. Wel zijn er andere winkelketens die persoonlijke aanbiedingen hebben. Zo geeft bouwmarkt Gamma al sinds enkele jaren gepersonaliseerde kortingen via een klantenkaart.


Albert Heijn maakt bonusaanbiedingen persoonlijk (Foto: Novum)