'CO2-luchtvaartbelasting' EU gaat door

Het Europees Hof van Justitie ziet geen belemmering om vliegmaatschappijen die luchthavens in de EU aandoen, te verplichten om deel te nemen aan een handelssysteem voor CO2-uitstootrechten. De VS dreigt met tegenmaatregelen.

Volgens de VS schendt het systeem onder meer het Open Skies Agreement, dat onbeperkte landingsrechten garandeert. Het hof wijst dit van de hand: er is immers geen sprake van een formele beperking van het aantal vluchten voor Amerikaanse toestellen. Het Congres heeft al een wetsvoorstel goedgekeurd dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verbiedt om aan het Emission Trading System deel te nemen.

Washington heeft bij monde van minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton met 'passende tegenmaatregelen' gedreigd als het systeem daadwerkelijk wordt ingevoerd, zonder in detail te treden. De Europese Commissie heeft al laten weten niet voor druk te zullen buigen en het ETS op 1 januari in te voeren. Daarmee gaan voor de luchtvaart dezelfde regels gelden welke voor bijvoorbeeld olierafinaderijen en andere industriële ondernemingen al van kracht zijn.

Vliegtuig (AP)China heeft zich ook tegen de nieuwe regel gekeerd, en stelt dat het zijn luchtvaartmaatschappijen vele miljoenen euro's gaat kosten. Ook Canada, Rusland en India dreigen met maatregelen. De PVV-fractie in het Europees Parlement stelde eerder dat het ETS tot handelsoorlogen met deze landen zullen leiden, die Europa schade toe zullen brengen.

De KLM deelt die vrees, en is het met staatssecretaris Joop Atsma (CDA) eens dat de maatregel op zich niet slecht is, maar dat die niet eenzijdig moet worden ingevoerd. De Europese Unie stelt echter dat het systeem nodig is om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Van uitstel of afstel kan dan ook geen sprake zijn, aldus eurocommissaris voor klimaatzaken Connie Hedegaard.