Meer aandacht voor Suikerfeest in winkels

Meer winkels besteden dit jaar expliciet aandacht aan het Suikerfeest, het feest waarmee moslims dinsdag de 29 dagen van vasten tijdens de Ramadan vieren. Vorig jaar richtte alleen nog Hema een apart schap in voor het feest, dit jaar doen ook Lidl, Plus, Douglas en Albert Heijn mee. Dat blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Labyrinth in de vier grote steden.

Het Suikerfeest wordt net zoals Kerst uitbundig gevierd met eten, nieuwe kleding en cadeaus. Een groot deel van de bijna één miljoen moslims in Nederland viert het feest. Door hier extra aandacht aan te besteden kunnen winkels flink extra omzet behalen, stellen de onderzoekers.

Hema introduceerde vorig jaar al een uitgebreid Suikerfeestassortiment met bijvoorbeeld een Arabische chocoladeletter. Parfumeriezaak Douglas komt dit jaar met speciale aanbiedingen ter ere van het feest, Lidl adverteert ermee in zijn folder.

Een aantal winkels heeft wel extra ingekocht, maar besteedt er geen marketingaandacht aan. Zo heeft C&A extra veel nette pakken voor jongens in huis gehaald, maar de keten hangt daar geen 'Suikerfeestaanbieding' poster boven. "Dat is zonde, want met speciale doelgroepenmarketing zijn dit soort consumenten goed te verleiden tot extra inkopen", zeggen de onderzoekers.

Veel winkels spelen helemaal niet in op het Suikerfeest. Uit de inventarisatie blijkt dat onwetendheid hierbij nog een grote rol speelt. "We kregen uitspraken als 'is er morgen Suikerfeest?' en 'welke producten zoeken ze dan', te horen", vertellen de onderzoekers.

Ook is het voor veel winkelketens een probleem dat de marketing landelijk wordt geregeld. "Hierdoor is het voor een ketenwinkel in de grote stad met veel moslims als klant niet mogelijk speciale aandacht te geven."


Meer aandacht voor Suikerfeest in winkels (Foto: Novum)