Drukkere Fyra niet kostendekkend

De Fyra heeft in het eerste halfjaar van 2011 driekwart miljoen meer reizigers vervoerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Desondanks is de hogesnelheidstrein nog altijd niet kostendekkend. Dat bevestigde een woordvoerder van de NS woensdag na publicatie van de jaarcijfers. Hoeveel het verlies bedraagt, is nog niet bekend.

Het aantal reizigers nam in de eerste zes maanden toe door een hogere frequentie en een extra stop in Breda. Ook was de hoogte van de toeslag om met de Fyra te mogen reizen vanaf februari veel lager. Kost het normaal zes euro, nu hoefden reizigers maar 2,10 euro af te rekenen. In juni maakte NS al bekend dat deze verlaging voor de rest van het jaar geldig blijft.

De exploitatie van de hogesnelheidslijn waarop Fyra rijdt is desondanks nog steeds niet kostendekkend. Dit jaar gebruikte de NS twintig miljoen euro uit een reservering om de kosten te dekken. Fyra wordt geëxploiteerd door High Speed Alliance (HSA), waarvan NS voor negentig procent eigenaar is. KLM bezit de overige aandelen.

HSA heeft achteraf te veel betaald om van het hsl-tracé gebruik te mogen maken. Begin augustus werd bekend dat HSA met de Nederlandse overheid onderhandelt om de kosten voor het gebruik van de hogesnelheidslijn naar beneden te brengen. Concurrent Arriva heeft al gedreigd met juridische stappen als dit doorgaat.

De NS verwacht de rest van het jaar nog meer reizigers over de hogesnelheidslijn te vervoeren. Een kortingskaart voor de Fyra en de voorlopig blijvend lage toeslag moeten hieraan bijdragen. Aan het einde van het jaar worden bovendien de nieuwe snellere treinen ingezet op het traject tussen Amsterdam en Breda.


Drukkere Fyra niet kostendekkend (Foto: Novum)