Kritiek op verkrijgbaarheid NS-abonnementen

De nieuwe abonnementen van de NS zijn moeilijk verkrijgbaar. De abonnementen, die sinds maandag verkocht worden, kunnen pas medio volgende maand bij NS-balies worden aangeschaft terwijl de NS wel had toegezegd dat ze daar te koop zouden zijn. Dat stelt reizigersorganisatie Rover.

Rover zegt veel klachten te krijgen van reizigers die een abonnement wilden kopen bij een NS-servicepunt maar met lege handen naar huis moeten, omdat ze nu alleen online of telefonisch verkocht worden. Op internet kopen is bovendien lastig omdat daarvoor een digitale versie van een pasfoto nodig is. Niet veel mensen hebben dat.

Bovendien zou NS-personeel slecht op de hoogte zijn over de nieuwe abonnementen. "Baliemedewerkers komen niet verder dan een verwijzing naar de NS-website."

De nieuwe abonnementen waren volgens Rover nog niet klaar om ingevoerd te worden. Dat zou blijken uit het feit dat de NS-balies ze nog niet verkopen. Ook de constatering dat ze pas vanaf volgend jaar bij andere vervoerders kunnen worden gebruikt schiet Rover in het verkeerde keelgat.

Rover heeft de NS gevraagd om opheldering over de slechte bereikbaarheid van de abonnementen.

Door het invoeren van nieuwe abonnementen is het voordeelurenabonnement niet meer verkrijgbaar. De opvolger biedt geen korting meer in de avondspits. De NS zegt daarmee de drukte beter te willen spreiden.