'Gewelddadige games voorkomen agressie'

De bekende game-ontwikkelaar John Carmack ziet gewelddadige games niet als een bron voor agressie maar juist als een uitlaatklep. Volgens de bedenker van het legendarische schietspel Doom lucht het enorm op om monsters in een virtuele wereld neer te schieten.

"Veruit de meeste onderzoeken tonen aan dat mensen niet agressiever worden van gewelddadige games. Ik weet zeker dat de fans van schietspellen op ons jaarlijkse QuakeCon-evenement een stuk vredelievender zijn dan de gemiddelde student. De relatie tussen geweld in games en geweld in de echte wereld is verwaarloosbaar en misschien zelfs wel positief", aldus Carmack in gesprek met de website IndustryGamers.

De mening van Carmack staat lijnrecht tegenover die van de Noorse winkelketen Coop. Zij besloten vorige week alle gewelddadige games uit de schappen te halen vanwege de moordpartij door Anders Behring Breivik. De dader bleek een fanatiek gamer te zijn en gebruikte naar eigen zeggen het schietspel Call of Duty: Modern Warfare 2 om zijn daad voor te bereiden.


'Gewelddadige games voorkomen agressie' (Foto: Novum)