Boetes voor overtreden bel-me-niet-register

Energiebedrijf E.ON en callcenter L&H hebben dit jaar boetes van 175.000 euro gekregen voor overtreding van de telemarketingregels. De bedrijven belden ruim 25.500 consumenten die stonden ingeschreven in het bel-me-niet-register. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) maakte de boetes maandag bekend.

E.ON gaf opdracht voor de verkooptelefoontjes en L&H voerde ze uit. De toezichthouder kwam de overtreders op het spoor door klachten die consumenten hadden ingediend bij informatieloket Consuwijzer.

Het bel-me-niet-register trad op 1 oktober 2009 in werking. Er staan ruim 5,6 miljoen telefoonnummers genoteerd. Mensen die hun telefoonnummer hier hebben ingeschreven, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. Bedrijven mogen hun voormalige klanten nog wel bellen voor een vergelijkbaar product of dienst.

Bij de telecomwaakhond kwamen vorig jaar bijna tienduizend klachten binnen van consumenten die ondanks inschrijving bij het bel-me-niet-register ongewenste verkooptelefoontjes hebben gehad. De meeste telefoontjes gaan over telefonie, televisie of energie. Ook geven consumenten aan nog vaak ongewenst gebeld te worden over goede doelen, deelname aan loterijen en abonnementen op tijdschriften en kranten.

OPTA heeft inmiddels ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor het negeren van het bel-me-niet-register.