Minister Schultz staat superlange vrachtwagens toe

Vooruitlopend op Europese regelgeving mogen in Nederland alvast extra lange en zware vrachtwagens de weg op. De megavrachtwagens zijn in Europees verband nog niet toegestaan, maar een proef in Nederland is goed verlopen en minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) wil niet langer wachten op de Europese Unie.

De vrachtwagens kunnen 60 procent meer lading vervoeren en zorgen daardoor voor minder vrachtwagens op de weg en voor minder schade aan het milieu. Afgelopen jaar reden er tijdens een proef al vierhonderd megatrucks, die samen goed waren voor een besparing van 20 miljoen gereden kilometers.

De minister geeft de transportsector nu groen licht voor het gebruik van de vrachtwagens zonder dat het nog een proef betreft. Daardoor wordt het voor de sector interessanter om in de voertuigen te investeren.

De lange en zware vrachtwagens, of LZV's, zijn maximaal 25,25 meter in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter. Ze wegen tot 10 ton meer dan de maximaal 50 ton wegende gewone trucks. Chauffeurs moeten een extra examen doen.

In Zweden en Finland rijden de trucks al en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen lopen ook proeven. Schultz hoopt dat de vrachtwagens snel in heel Europa worden toegestaan. "Het is onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen", zegt ze in een verklaring.