Vodafone neust ook in data klanten, T-Mobile niet

Ook Vodafone hanteert de omstreden techniek Deep Packet Inspection (DPI) om het datagebruik van klanten in de gaten te houden. Dat laat Vodafone vrijdag in een verklaring weten. Volgens de telecomaanbieder gebruiken meerdere providers al jaren DPI en is er niets mis mee. T-Mobile zegt er geen gebruik van te maken.

De techniek kwam donderdag in het nieuws toen bleek dat KPN er gebruik van maakt, naar eigen zeggen om te zien hoe vaak klanten programma's als Skype en Whatsapp gebruiken. Met DPI is het echter ook mogelijk om de inhoud van data, zoals e-mails en chatberichten te zien. Zowel KPN als Vodafone benadrukt dat niet te doen.

Volgens Vodafone is sprake van een misverstand over DPI, omdat ten onrechte zou worden gesuggereerd dat wordt gespiekt in de inhoud van data-uitwisseling van klanten. "Privacy van onze klanten staat hoog in het vaandel. Bovendien zijn hiervoor wetten en regels opgesteld en daar houdt Vodafone zich aan."

Vodafone ziet DPI als een goed middel om het datagebruik te 'stroomlijnen'. Zo zou zijn gebleken dat veel mensen video's niet helemaal afkijken. Om die reden worden filmpjes in delen geladen, waardoor het netwerk minder wordt belast en de klant minder snel door zijn databundel heen is.

Een woordvoerder van T-Mobile zegt expliciet dat het van oorsprong Duitse bedrijf DPI niet gebruikt. "Wij doen dat niet. Iedere provider houdt het gebruik van zijn netwerk in de gaten. Wij kijken onder meer hoe zwaar specifieke delen van het netwerk worden belast. Een onderzoeksbureau analyseert die data, maar wij kijken niet naar de inhoud."

De drie providers zijn verantwoordelijk voor de doorgifte van al het mobiele dataverkeer in Nederland. Andere telecomaanbieders huren netwerkruimte van deze 'grote drie'.