Call of Duty speerpunt voor Activision

Het nieuwste spel in de gamereeks Call of Duty is het belangrijkste agendapunt voor game-uitgever Activision. Dat heeft het gamebedrijf maandagavond bekendgemaakt tijdens een gesprek met investeerders. Call of Duty is een van de drie belangrijkste merken van Activision Blizzard, naast de onlinegame World of Warcraft en het strategiespel Starcraft.

Daarnaast brengt het gamebedrijf in China een gratis versie van het spel op de markt. Tegen betaling kunnen spelers het gratis spel verrijken met bijvoorbeeld nieuwe kleding, wapens en speelbare levels.

In het verleden heeft Call of Duty zijn waarde bewezen voor Activision. Van Call of Duty: Black Ops zijn meer dan 25 miljoen exemplaren verkocht. De eerste downloadbare uitbreiding werd binnen een dag meer dan 1,4 miljoen keer gedownload.

In het eerste kwartaal van dit jaar heeft het bedrijf ruim 349 miljoen euro winst gemaakt dankzij zijn gehele portfolio, waaronder Call of Duty en World of Warcraft. Dat is grofweg 90 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De uitgever heeft nog niet bekendgemaakt wat de inhoud wordt van de nieuwe Call of Duty. Vermoedens bestaan dat het gaat om Call of Duty: Modern Warfare 3, het spel van gamestudio Infinity Ward, die vorig jaar uit elkaar viel door strubbelingen tussen de studiobazen en het management van uitgever Activision.


Call of Duty speerpunt voor Activision (Foto: Novum)