'Vervroegd wc's in treinen is wassen neus'

De door de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, gestelde termijn waarbinnen alle treinen van de NS van een toilet moeten zijn voorzien, getuigt van 'een volslagen gebrek aan ambitie'. Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV. Onder druk van de Kamer heeft de minister besloten dat in plaats van in 2030, uiterlijk in 2025 alle treinen een toilet moeten hebben.

Woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV, Rikus Spithorst, noemt het besluit van de NS om in de nieuwe Sprinters geen toilet te bouwen 'een slechte zaak'. "De trein moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een zwakke blaas of met darmklachten", aldus Spithorst.

Het argument, dat op veel stations toiletten zijn, snijdt volgens de reizigersbelangenorganisatie geen hout. Juist op veel stations die door Sprinters worden bediend, zouden toiletten ontbreken en op andere stations zijn de toiletten niet de gehele dag geopend. De verplichting per 2025 noemt de organisatie 'een wassen neus, die op redelijke termijn geen oplossing biedt'.

Verder vindt Voor Beter OV dat reizigers simpelweg recht hebben op een toilet in de trein: "Zij betalen daar immers voor." Spithorst licht het standpunt verder toe: "De overheid heeft beschermde kaartsoorten met de NS afgesproken. Daarbij hoort niet alleen bescherming van de prijs, maar ook bescherming van de kwaliteit. Dus het kaartje niet te duur, en de voorzieningen niet uitgekleed. Van oudsher kon men met een treinkaartje in de trein gebruikmaken van het toilet. Het deels afschaffen van deze toiletten is net zoiets als een literpak melk voortaan slechts met 900 cc vullen, en dan doodleuk zeggen dat de prijs niet is veranderd."