'Helpdesk alleen tegen lokaal tarief'

Telecom- en andere grote bedrijven mogen in de toekomst geen 0900-nummers meer gebruiken voor hun helpdesks. De oppositie in de Tweede Kamer werkt aan een wetsvoorstel dat dat moet regelen. Dat bleek dinsdag bij de presentatie in Den Haag van De Help, de eenmalige glossy van cabaretier Youp van 't Hek over de werkwijze van helpdesks van grote bedrijven.

Het wetsvoorstel is een initiatief van GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema, en krijgt steun van PvdA, SP, D66 en de Partij voor de Dieren.

In De Help wil Van 't Hek 'op vrolijke wijze' de werkwijze van helpdesks blootleggen. Het blad biedt columns en cartoons, plus een selectie uit de duizenden e-mails over helpdeskervaringen die Van 't Hek de afgelopen tijd heeft verzameld. Het blad ligt vanaf woensdag in de winkel.

Van 't Hek beklaagde zich vorige maand over de dienstverlening van telecombedrijf T-Mobile. Omdat hij daar veel reacties op kreeg, besloot hij zich verder te verdiepen in de werkwijze van helpdesks van grote bedrijven. Dat heeft geleid tot De Help. Het blad is gemaakt in samenwerking met NRC Handelsblad, de krant waar Van 't Hek columns voor schrijft.