Afronden belminuten blijft toegestaan

Telecomaanbieders worden vooralsnog niet gedwongen mobiele telefoongesprekken per seconde af te rekenen. Dat blijkt maandag uit antwoorden van minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) op Kamervragen.

De afgelopen tijd was veel te doen over het afronden van belminuten. Verschillende telecomaanbieders zijn telefoongesprekken naar boven gaan afronden op hele minuten. Daardoor betalen klanten bijvoorbeeld voor een gesprek dat een minuut en een seconde duurt voor twee minuten.

In de antwoorden stelt Verhagen dat de telecommarkt een vrije markt is, waarin het aan telecomaanbieders is te bepalen welk aanbod ze in de markt zetten en hoe ze dat opbouwen. Zo moet worden gekomen tot een aanbod dat aansluit bij de wensen van consumenten, aldus Verhagen.

De recente toename van het aantal abonnementen waarbij per minuut wordt afgerekend, juicht de minister echter niet toe. "Veel mensen vinden afrekenen per minuut oneerlijk omdat je betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Ik kan me dat goed voorstellen. Daarom vind ik dat consumenten moeten kunnen kiezen voor afrekenen per seconde."

KPN en Vodafone hebben toegezegd met meer abonnementen te komen waarbij per seconde wordt afgerekend. Verhagen geeft de aanbieders hiervoor tot begin volgend jaar de tijd.

Maandag meldde Vodafone vanaf begin volgend jaar weer abonnementen aan te bieden waarbij wordt afgerekend per seconde. De onderneming stelde het belang dat klanten hechten aan afrekenen per seconde te hebben onderschat.


Telecomaanbieders mogen belminuten voorlopig nog afronden (Foto: Novum)