Activision wil geld zien voor cutscenes

Consumenten moeten mogelijk in de nabije toekomst gaan betalen voor tussenfilmpjes in games. In een gesprek met investeerders schetste bestuursvoorzitters Bobby Kotick van game-uitgever Activision Blizzard een toekomst waarin de digitale distributie van gamefilmpjes meer geld oplevert dan het openingsweekeinde van een bioscoopfilm.

"Wanneer we de filmpjes uit Starcraft 2 halen en aanbieden voor twintig of dertig dollar, dan zouden we het openingsweekeinde van welke film dan ook overtreffen," vertelde Kotick woensdagnacht aan investeerders. "Het is goed mogelijk dat we zoiets binnen vijf jaar gaan doen."

Kotick meent dat een goede relatie met de consument de productie van bioscoopfilms rond games overbodig maakt. De uitgever zou films kunnen verspreiden via online netwerken als Xbox Live, Playstation Network of het eigen battle.net. Het is volgens de bestuursvoorzitter beter om filmpjes uit games direct aan de consument aan te bieden zonder tussenkomst van derden.

Of het aanbieden van gamefilmps daadwerkelijk een succes zal worden, is nog maar de vraag. Films gebaseerd op games zijn doorgaans ook geen groot succes. Verfilmingen van Max Payne, Doom, Hitman, Silent Hill, Postal en ook Tomb Raider en Resident Evil zijn hier het levende bewijs van. In het openingsweekeinde bracht Resident Evil Aftermath omgerekend ruim twintig miljoen euro op. Hiermee is deze gamefilm de meest succesvolle in de serie. Het succesvolle openingsweekeinde van een film als Iron Man 2 leverde in de Verenigde Staten omgerekend meer dan 98 miljoen euro op.