Kritiek op claims 'vetarme' Mars

De bewering van Mars dat repen van de snoepfabrikant veertig procent minder verzadigde vetten bevat is kort door de bocht. Dat zeggen verschillende experts op het gebied van voeding. Mars vergelijkt de nieuwe Mars, Milky Way en Snickers, die vanaf woensdag verspreid worden, met het gemiddelde van de Nederlandse top 25 chocolademerken.

Hoogleraar voedingsleer professor Martijn Katan van de Vrije Universiteit weerspreekt de claim van Mars. Volgens de voedingsexpert kan de snoepfabrikant de claims niet waarmaken. "Mars vergelijkt het met andere producten waar naar alle waarschijnlijkheid meer chocola inzit dan in de Mars en dat is niet helemaal eerlijk."

"Ze hebben iets veranderd in de karamel, in het dunne laagje bovenin de Mars. Karamel is toffee en toffee is suiker en vet", gaat Katan verder. "Eerst deden ze daar palmolie in en palmolie bevat de helft verzadigd vet. Dit hebben ze vervangen door zonnebloemolie, maar daar red je de wereld niet mee." De nieuwe reep is volgens hem een tikkeltje gezonder, 'maar echt niet meer dan een tikkeltje'.

Een reep van 51 gram bevat nu een gram minder van het ongezonde verzadigde vet. Mars is zelf erg tevreden met de behaalde resultaten. Het was een moeilijk en duur proces om de verzadigde vetten te vervangen, meldt de fabrikant. Er is tien miljoen dollar in geïnvesteerd. De verzadigde vetten worden vervangen door een nieuw soort zonnebloemolie 'high oleic'.

Katan vindt het een goed initiatief, maar de publiciteit die eraan wordt gegeven noemt hij overdreven. " Wanneer er meer chocola inzit, zitten er nu eenmaal meer verzadigde vetten in dan in een Mars." Toch noemt Katan het een stapje in de goede richting.

Het Voedingscentrum laat weten zeer blij te zijn met de actie van Mars. Het door de overheid gesubsidieerde adviesbureau wil benadrukken dat de Mars een uitzonderingsproduct is: het blijft een snack.

De Consumentenbond zegt het initiatief toe te juichen als de Mars inderdaad gezonder is "Als de consument maar niet ineens denkt dat het supergezond is. Het is en blijft snoep, het wordt niet ineens een appel."

Het is opvallend dat Mars het vernieuwde product lanceert op het moment dat scholieren weer naar school gaan. Scholieren en ouders moeten er bewust van blijven dat ondanks de vermindering van de verzadigde vetten, het toch snoepgoed blijft, stellen de deskundigen. Ook de consumentenbond benadrukt dit.

Professor Voedingsleer Greet Vansant van de Katholieke Universiteit Leuven in België noemde de actie van Mars in de Vlaamse krant De Standaard 'lepe marketing'. "Het is snoep en het is dus niet aangeraden ervan te eten."

Mars laat in een reactie op de kritiek weten vooral te streven naar een lekker product, 'want chocolade moet vooral lekker zijn, het is bedoeld om ervan te genieten'. Daarnaast zijn de aanpassingen bedoeld om de voedingswaarde te verbeteren.

De claim van veertig procent minder verzadigde vetten in vergelijking met andere producten is volgens de snoepfabrikant gerechtvaardigd. "Die vergelijking betreft met name andere gevulde chocolade producten, zoals Kitkat, Kinder Bueno, Nuts, Bounty, Twix en Lion." Dat zouden wel degelijk vergelijkbare producten zijn.