Google werkt aan gesponsorde internetsnelheid

Google, 's werelds grootste zoekmachine, en Verizon werken aan een overeenkomst waarbij Verizon online content sneller naar internetgebruikers kan versturen, als de eigenaars van de content voor dat privilege willen betalen.

Verizon is een telecombedrijf in de Verenigde Staten met 140 miljoen telefoon- en internetaansluitingen, een jaaromzet van 80 miljard euro en bijna een kwart miljoen werknemers. Hoewel beide bedrijven erkennen druk te praten over de plannen, ontkennen ze vooralsnog een overeenkomst. Deze zou volgens interne bronnen aankomende maandag publiek gemaakt worden.

Rechtszaak
In april heeft de Amerikaanse federale waakhond op het gebied van media, de FCC, een rechtszaak in hoger beroep verloren, waarin besloten werd dat de FCC geen macht heeft om een betaald voorkeursbeleid wat betreft breedbandinternet te verbieden. Na de uitspraak zijn Google en Verizon meteen met elkaar gaan praten over de mogelijkheden van gesponsord internet.

Bedrijven uit beide de internet- en andere sectoren zouden met de deal door Verizon kunnen betalen om zeker te zijn van een hogere prioriteit dan niet-gesponsord internet. De overeenkomst zou het einde betekenen van wat bekend is komen te staan als 'net neutrality', het idee dat alles op het internet, ongeacht welke partij het erop heeft gezet of de eigenaar ervan is, even snel bij iedereen op de wereld de huiskamer in komt.