Google werkt aan gesponsorde internetsnelheid
Google, 's werelds grootste zoekmachine, en Verizon werken aan een
overeenkomst waarbij Verizon online content sneller naar
internetgebruikers kan versturen, als de eigenaars van de content voor
dat privilege willen betalen.
Verizon is een telecombedrijf in de
Verenigde Staten met 140 miljoen telefoon- en internetaansluitingen,
een jaaromzet van 80 miljard euro en bijna een kwart miljoen werknemers.
Hoewel beide bedrijven erkennen druk te praten over de plannen,
ontkennen ze vooralsnog een overeenkomst. Deze zou volgens interne bronnen
aankomende maandag publiek gemaakt worden.
Rechtszaak
In april heeft de Amerikaanse federale waakhond op het gebied van media,
de FCC, een rechtszaak in hoger beroep verloren, waarin besloten werd
dat de FCC geen macht heeft om een betaald voorkeursbeleid wat betreft
breedbandinternet te verbieden. Na de uitspraak zijn Google en Verizon
meteen met elkaar gaan praten over de mogelijkheden van gesponsord
internet.
Bedrijven uit beide de internet- en andere sectoren
zouden met de deal door Verizon kunnen betalen om zeker te zijn van een
hogere prioriteit dan niet-gesponsord internet. De overeenkomst zou het
einde betekenen van wat bekend is komen te staan als 'net neutrality',
het idee dat alles op het internet, ongeacht welke partij het erop heeft
gezet of de eigenaar ervan is, even snel bij iedereen op de wereld de
huiskamer in komt.